Naše články a stanoviska

Lázně nemohou odmítnout dítě kvůli nesplněnému očkování

V poradně Rozalia se objevují dotazy k poskytování lázeňské péče dětem bez řádného očkování. Některá lázeňská zařízení odmítají přijmout dítě bez plného očkování, ovšem nemají pro to žádný legislativní podklad!

Konkrétní podmínky čerpání lázeňské léčebně rehabilitační péče stanovuje § 33 a příloha č. 5 zákona č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištěnívyhláška č. 2/2015 Sb., o stanovení odborných kritérií a dalších náležitostí pro poskytování lázeňské léčebně rehabilitační péče. Lázeňská péče se poskytuje na základě Indikačního seznamu pro lázeňskou léčebně rehabilitační péči.

V žádném z těchto zákonných norem není uvedena žádná podmínka očkování pro klienty lázní, nelze jej proto vymáhat nebo podmiňovat jeho podstoupením lázeňskou péči!

Každý, komu by se toto stalo, by se měl písemně odvolat k vedení a zřizovateli lázní a odkázat se na vyjádření MZd, které jasně deklaruje, že neočkování nemůže být důvodem pro odmítnutí poskytnutí zdravotní péče v lázních!!!

Rodiče, kteří tento problém řešili, dostali od MZd níže uvedené vyjádření:

„Ministerstvo zdravotnictví obdrželo Váš email ze dne 12. května 2024 týkající se odmítnutí přijetí Vaší dcery do lázní a sděluje Vám následující.

Podle § 48 odst. 1 písm. a) zákona č. 372/2011 Sb., o zdravotních službách a podmínkách jejich poskytování (zákon o zdravotních službách), ve znění pozdějších předpisů, může poskytovatel, kterého si pacient zvolil, odmítnout přijetí pacienta do péče, pokud by přijetím pacienta bylo překročeno únosné pracovní zatížení nebo jeho přijetí brání provozní důvody, personální zabezpečení nebo technické a věcné vybavení zdravotnického zařízení; překročením únosného pracovního zatížení se rozumí stav, kdy by zajištěním zdravotních služeb o tohoto pacienta došlo ke snížení úrovně kvality a bezpečnosti zdravotních služeb poskytovaných pacientům již přijatým. Tedy to, že Vaše dcera není očkovaná nemůže být důvodem pro odmítnutí poskytnutí zdravotní péče v lázních.

Podle § 93 odst. 1 zákona o zdravotních službách lze proti postupu poskytovatele při poskytování zdravotních služeb nebo proti činnostem souvisejícím se zdravotními službami podat stížnost. K té je dle zákona oprávněn:

a) pacient,

b) zákonný zástupce nebo opatrovník pacienta,

c) osoba blízká v případě, že pacient tak nemůže učinit s ohledem na svůj zdravotní stav nebo pokud zemřel, nebo

d) osoba zmocněná pacientem.

Stížnost se podává poskytovateli, proti kterému směřuje a její podání nesmí být osobě, která ji podala, nebo pacientovi, jehož se stížnost týká, na újmu.

Poskytovatel je dle uvedeného zákona povinen vyřídit stížnost do 30 dnů ode dne jejího obdržení.

Dle § 93 odst. 2 téhož zákona v případě, kdy osoba, která stížnost poskytovateli podala, s jejím vyřízením nesouhlasí, může podat stížnost příslušnému správnímu orgánu, který tomuto poskytovateli udělil oprávnění k poskytování zdravotních služeb. Zároveň uvede důvody nesouhlasu s vyřízením stížnosti poskytovatelem.

Dále Vás chci upozornit na skutečnost, že očkování patří mezi nejúčinnější preventivní opatření v boji proti infekčním onemocněním a pokud je jím chráněna většina jedinců v populaci, vzniká kolektivní imunita. Očkováním svého dítěte nechráníte před nebezpečnými infekčními onemocněními, které mohou mít vážné zdravotní komplikace, jen dítě samotné, ale i osoby, které ze zdravotních důvodů nemohou být očkovány.

Také Vás chci upozornit, že v § 858 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník je definována rodičovská odpovědnost. Rodičovská odpovědnost zahrnuje povinnosti a práva rodičů, která spočívají v péči o dítě, zahrnující zejména péči o jeho zdraví, jeho tělesný, citový, rozumový a mravní vývoj, v ochraně dítěte, v udržování osobního styku s dítětem, v zajišťování jeho výchovy a vzdělání, v určení místa jeho bydliště, v jeho zastupování a spravování jeho jmění, rodičovská odpovědnost vzniká narozením dítěte a zaniká, jakmile dítě nabude plné svéprávnosti.“

Rodiče zaslali vedení lázní odpověď MZd a požadovali revizi zamítavého rozhodnutí a přijetí dítěte. Vedení lázní vzalo rozhodnutí zpět a nabídlo náhradní termíny pro lázeňskou péči. Dítě v náhradním termínu do lázní nastoupilo!

Související odkazy

  1. Zákon č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů
  2. Vyhláška č. 2/2015 Sb., o stanovení odborných kritérií a dalších náležitostí pro poskytování lázeňské léčebně rehabilitační péče
  3. Indikační seznam pro lázeňskou léčebně rehabilitační péči, příloha č. 5 k zákonu č. 48/1997 Sb.